ViatriX kijkt monter aan tegen de onontkoombare gevolgen van de nieuwe Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Laat maar komen, die privacywet! Als het bedrijfsleven er slim mee omgaat, wordt zakendoen alleen maar plezieriger voor alle partijen. Maar we moeten nu samen wel even doorbijten.
Frisse tegenzin
Ik moet toegeven: die positieve houding over de AVG namen we pas aan na aanvankelijke frisse tegenzin. Want ook wij bij ViatriX moeten onze werkwijze gedwongen aanpassen. Ook al vragen onze klanten er niet om. De wet is streng als het om privacy gaat.
Zelfde schuitje
De komst van de privacywet forceert veranderingen bij alle organisaties in de EU. Bedrijven, overheden, non-profitorganisaties: zij moeten allemaal hun procedures aanpassen. Zelfde schuitje, u en wij. Dat troost wel een beetje.
Uiteindelijk vindt ViatriX: misschien is die wet wel hèt middel om af te komen van vervelende zendergedreven marketing die ons vak zo kan ontsieren. En die we zo vaak terugzien in negatieve klantbeleving rond storende reclame en boodschappen die inbreuk maken op de privacy.
Persoonsgegevens en privacy
Bescherming van persoonsgegevens staat centraal in de Algemene verordening gegevensbescherming. Uw klant mag en moet weten en bepalen wat u doet met zijn gegevens. Eenvoudig gezegd gaat het om informatie waaruit u de identiteit van een persoon kunt afleiden.
De privacygevoeligheid hiervan dient u volgens de nieuwe wet heel ruim te zien. Ook gegevens gekoppeld aan IP-adressen bijvoorbeeld kunnen eronder vallen. Het is bijna zeker, dat u uw activiteiten in relatiebeheer (CRM of customer relations management) moet aanpassen.
Protocollen
De AVG vraagt van organisaties om hun gegevensbestanden op te schonen en opnieuw in te richten. Te verduurzamen, eigenlijk. Protocollen en overeenkomsten moeten beschrijven wie wat mag doen, en met welke persoonsgegevens. U dient uw klant voor van alles specifiek toestemming te vragen, en deze toestemming te documenteren en bewaren.
Relevantie of digitale afvalbak
Hoewel ViatriX niet te boek staat als opdringerig bureau, hebben ook wij hier werk te verrichten. We zijn ermee aan de slag gegaan, in de overtuiging dat klantcontacten effectiever en efficiënter worden.
Wij hebben graag een kortere en hoogwaardige verzendlijst voor onze nieuwsbrief ViaVia met geïnteresseerde ontvangers die de inhoud relevant vinden. Dat is een stuk beter dan een lange lijst met mensen die onze publicatie zonder pardon in de digitale afvalbak kieperen. Toch?
Algemene verordening gegevensbescherming als kans
Bedrijven kunnen de inwerkingtreding van de AVG benutten om hun marketing en communicatie op het schild te heffen als fatsoenlijke discipline met meerwaarde voor klanten. Nieuwsbrieven en klantgesprekken zijn geen verplichte nummers. Ze moeten weer worden beleefd als activiteiten en touchpoints die bijdragen aan de klanttevredenheid!
Laten we het de klant dus nog meer naar de zin maken door hem te bieden wat hij nodig heeft, op het juiste moment. En op basis van zijn toestemming, zoals de wet vraagt. Dus vooruit ermee: AVG hoezee.
Meer weten over AVG?
Op het web circuleren tal van checklists en artikelen over de AVG. Wij bevelen aan:
- Data protection: better rules for small business door de Europese Commissie zelf!
- Regelhulp Algemene verordening gegevensbescherming door Autoriteit Persoonsgegevens