Tijdens alle klantreisfasen loodst slimme contentmarketing uw relatie door het aankoopproces. Pas in elke fase de content aan!

Contentmarketing telt in alle fasen klantreis

Peperdure campagnes zonder resultaat

Veel merken zetten branding en performance centraal in hun marketing. Branding focust op merkwaarden en op grote doelgroepen. En performance focust op conversie in de aankoopfase. Het gevolg: peperdure campagnes die weinig opleveren.
Want waar ondersteunen deze merken de relatie vóór hij die aankoop werkelijk overweegt? Bedenk hoe u te werk gaat als u de aanschaf overweegt van, pakweg, een nieuwe tablet. Uw aankoopperiode duurt langer dan het aankoopmoment zelf!

Timing is cruciaal

Pure performance-partijen ontdekken dat de doelgerichte ‘koop nu’-boodschap bij een groot gedeelte van hun doelgroep niet resulteert in conversie.
Het overgrote deel van die doelgroep ontvangt de ‘koop nu’-boodschap namelijk op het verkeerde moment en voelt zich niet aangesproken.
Uw aanbieding heeft dan geen zin, of erger: wekt ongenoegen op. Zelf heb ik bijvoorbeeld geregeld deze ervaring op Twitter, als ik advertenties voorbij zie komen over producten die ik op dat moment ab-so-luut niet overweeg te kopen.

Contentmarketing: passende content

Een oplossing: verdiep u in de relatie en bied content aan die inhoudelijk en qua timing past bij zijn actuele klantreisfase. Zijn behoeften veranderen al naar gelang zijn voortgang in de klantreis. Uw content dus ook.

Customer journey model met see-think-do-care

 

See, think, do, care!

Het see, think, do, care-model van Google helpt u om de klant aan te spreken in élke fase van het aankoopproces. Handig bij uw contentmarketing.

  • See: bereik onder doelgroepen
  • Think: overtuiging
  • Do: performance oftewel conversie
  • Care: duurzame binding

KPI’s voor elke fase

Prestatiemetingen helpen u bij het sturen op resultaten. Menig bedrijf rekent zijn marketeers af op concrete opbrengst in leads of euro’s. Begrijpelijk, maar niet logisch. Want in bepaalde fasen kunnen die leads of euro’s er niet zijn: uw bedrijf is bezig met een investering in klantrelaties.
Een beter idee is kpi’s per fase te benoemen. Bij zorgvuldig contentmanagement verliest u geen geld met dure campagnes die niet aansluiten op de klantbehoefte van dat moment.

Werken vanuit de klant

Kijk nog eens naar het see-think-do-care-model.

  • Hoe groter uw bereik in de bovenste funnelfase (see), des te breder die funnel wordt.
  • Hoe breder de funnel, des te meer leads of euro’s u uiteindelijk kunt verzilveren.

Geef de see-fase en de think fase dus ruim baan in uw klantbenadering!

Zodra relaties terecht komen in de do-fase, kunnen we spreken van sales qualified leads. In de care-fase onderhoudt u de klantrelatie.
En het is al helemaal mooi, wanneer uw klanten op basis van hun gebruikservaring en uw content een herhalingsaankoop doen of de content als ware ambassadeurs in hun netwerk verspreiden!

Inspiratiebronnen voor mij, leestips voor u:

See-Think-Do: A Content, Marketing, Measurement Business Framework en het daaropvolgende artikel
See, Think, Do, Care Winning Combo: Content +Marketing +Measurement!,
beiden door Avinash Kaushik van Google.

 

Ton Kemp

Customer journey manager met passie voor internet. Combineert strategisch denken met pragmatische aanpak. Als online marketing consultant ook actief onder het label Silvatica Marketing | 06 132 74 810| Ton.Kemp@ViatriX.nl