Een goede landingspagina, de pagina waarop een bezoeker als eerste “landt” op uw website, is een belangrijke stap in de customer journey van uw klant. Goede landingspagina’s zorgen voor verhoging van de conversie.

Stelt u eens voor: u bent op zoek naar een nieuwe TV van merk X. Via Google zoekt u naar “televisie merk X kopen”. Het eerste resultaat is een advertentie van een bedrijf dat TV’s van merk X verkoopt. U klikt op de advertentie, maar belandt op de homepage. U moet vervolgens nog op zoek naar geschikte TV’s van merk X. Grote kans dat u terug gaat naar Google en het volgende zoekresultaat aanklikt!  Een gemiste kans voor merk X, aangezien de bezoeker zeker geïnteresseerd is in het aanschaffen van een TV.

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is de eerste pagina waarop een bezoeker “landt” wanneer hij uw website bezoekt. Iedere pagina van jouw website is dus in feite een landingspagina. Vaak zijn dit blogs, een statische pagina’s of product pagina’s.

Als u adverteert via Google Ads of Facebook Ads, is het belangrijk dat de aanbieding in de advertentie en de inhoud van de landingspagina op elkaar aansluiten. Door de relevante content te tonen die aansluit op de advertentie zorgt u ervoor dat de bezoeker op uw website blijft en een volgende stap zet in de customer journey.

Belangrijke elementen voor uw landingspagina

Wat is dan een goede landingspagina?
Hieronder een checklist met de meest belangrijke elementen.

  1. Toon de juiste informatie. Zorg ervoor dat de informatie aansluit bij de advertentie.
  2. Een goede tekst is belangrijk: deze moet overeenkomen met de tekst van de advertentie of het zoekresultaat van Google. Laat de bezoeker zien dat hij op de juiste plek is.
  3. Toon een goede afbeelding die zorgt voor vertrouwen . Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden.
  4. Maak gebruik van de overtuigingsprincipes van Cialdini om de bezoeker verder te helpen.
  5. Gebruik een duidelijke call to action (C2A). Wat wilt u dat de bezoeker doet als hij op uw landingspagina komt? Maak deze vervolgstap duidelijk aan de hand van een call to action button. “Bekijk hier het volledige assortiment”, “Koop deze TV nu!”, of “Download de brochure” zijn duidelijke call to actions.
  6. Helemaal mooi zijn landingspagina’s waarvan de inhoud wisselt, afhankelijk van voorgaande webbezoeken. Op die manier stemt u de inhoud nog meer af op de persoonlijke behoefte van de klant.
  7. Zorg voor een goede SEO in de vorm van titel en meta-description met relevante zoekwoorden.

3 soorten landingspagina’s

Een landingspagina is een stapje in de customer journey, het keuze- en beslisproces van uw klant. Er zijn 3 soorten landingspagina’s. De inhoud is afhankelijk van de fase in dat beslisproces.

Pagina’s met inspirerende content.
Dit moet uitnodigen tot delen via social media.
Pagina’s met informatieve content.
Dit zorgt voor autoriteit als professioneel bedrijf.
Pagina’s met activerende content.
Sterk op conversie gerichte pagina’s, waarbij de klant in actie kan komen.

Aan de slag met het verbeteren van uw landingspagina’s!

Kijk nog eens goed naar uw eigen blogs en pagina’s. Voldoen ze aan de eisen van een goede landingspagina?  
Is de content relevant en is er een duidelijke call to action naar een vervolgstap? Kloppen de links achter uw Google Ads en Facebook Ads nog en leiden deze niet naar de homepage?

Wilt u weten hoe u uw conversie kan verbeteren door goede landingspagina’s ? Neem gerust contact met ons op via het contactformulier.

Ton Kemp

Customer journey manager met passie voor internet. Combineert strategisch denken met pragmatische aanpak. Als online marketing consultant ook actief onder het label Silvatica Marketing | 06 132 74 810| Ton.Kemp@ViatriX.nl