E-mailmarketing is nog steeds het marketingmiddel met het hoogste rendement.
E-mail is een krachtig middel om een relatie op te bouwen en te versterken met uw bezoekers, fans en klanten. Mits goed toegepast.

Vraag uw moeder of buurman om advies!my-mum-rocks

Waarom uw moeder of buurman raadplegen bij uw e-mailmarketingcampagne? Lees het artikel en ontdek de overwegingen.

Bezoekersaantal

E-mail zorgt voor verkeer daar waar u het wilt hebben. Uw website, Facebook-pagina, YouTube-kanaal.

Bereik

Het bereik van e-mail is groot: iedereen heeft minimaal één e-mailadres. Dat maakt het potentiële bereik van e-mail veel groter dan die van social media.

Meetbaarheid

Vrijwel alles is te meten. Dit maakt e-mailmarketing een ideaal middel om snel te testen en te optimaliseren en zo uw succes te vergroten.

Tips voor succesvolle e-mailmarketing 

1. Gebruik een eenvoudige vormgeving

Geen toeters en bellen gebruiken in uw e-mails. De tijd van uw lezers is beperkt, dus kom snel tot de kern. Gebruik korte teksten met een relevante afbeelding én een reactieknop. Plaats een duidelijke link naar uw online medium, bijvoorbeeld de website, waar de klantreis verder gaat.

2. Vergroot uw adresbestand

Verzamel relevante e-mailadressen. Zorg voor een inschrijfformulier op uw website. Geef steeds duidelijk aan wat relaties kunnen verwachten in ruil voor hun e-mailadres: de voordelen voor hen. En ook: wat ze niet kunnen verwachten. Want spammen, dat gaat u natuurlijk niet doen!

Extra: tip over e-mailen en de wet

Regels voor verzenden van e-mailberichten

3. Hanteer een goede techniek

Ongeveer 50% van de e-mails worden initieel geopend op een mobiele telefoon of ander mobiel apparaat. Wanneer u weinig kennis heeft van een ‘responsive’ vormgeving, raadpleeg dan een consultant online marketing voor advies.

4. Pakkende, inspirerende onderwerpregel en body tekst

Schrijven voor online marketingtoepassingen is een vak apart. Een scherpe onderwerpsregel en goede ‘lead’ zien wij eerlijk gezegd niet zo vaak onze postbus binnenrollen. Schakel een tekstspecialist in als u hecht aan kwaliteit en resultaat.

5. Wees relevant voor uw klanten

Koppel de e-mailadressen aan de klantinformatie, zodat u relevante en persoonlijke e-mails kunt sturen. Nog beter is het, wanneer uw werkwijze het mogelijk maakt e-mails te versturen, gebaseerd op het gedrag of de getoonde interesse van uw relatie.

6. Houd bij wat er gebeurt

Vrijwel alles is te meten. Onderzoek wat er met uw e-mails gebeurt. Hoe ziet het openingspercentage eruit? Hoe is het klikgedrag? Leveren uw berichten leads of conversies op?

Extra: tip over benchmarks

Zet uw resultaten eens af tegen een benchmark. Hoe kunt u boven die benchmark uitkomen? E-mailserviceproviders zoals MailChimp bieden een eigen benchmark. Of kijk op Dutch E-mail Benchmark.

7. Gebruik e-mail in de hele customer journey

Of mensen nu passant, suspect, prospect, lead of klant zijn: voor elke fase in de klantreis is een e-mail te bedenken. Natuurlijk hoort er wel telkens een andere, relevante  communicatieboodschap bij. Lees ook mijn blog over contentmarketing.

8. Schrijf voor niet-kenners

Stuur uw nieuwe e-mail op aan iemand die nog niet op de hoogte is van uw product, idee of campagne. Uw moeder of buurman bijvoorbeeld! Als zij snappen wat zij met uw e-mail kunnen doen, bent u goed bezig.

Ton Kemp

Customer journey manager met passie voor internet. Combineert strategisch denken met pragmatische aanpak. Als online marketing consultant ook actief onder het label Silvatica Marketing | 06 132 74 810| Ton.Kemp@ViatriX.nl