Cialdini Robert Beno Cialdini is oud-hoogleraar psychologie en marketing aan de Arizona State University en de Stanford-universiteit. Hij kreeg bekendheid door één boek “Invloed” De 6 geheimen van overtuigen” uit 1984.
Cialdini noemt het zelf ‘psychologische knopjes’ waarop gedrukt kan worden voor een automatische respons.

De 6 overtuigingsprincipes van Cialdini zijn:

  1. Wederkerigheid
    Geef gratis iets weg en de ontvanger voelt zich verplicht om iets terug te doen.
  2. Commitment & consistentie
    Jouw gedrag is gebaseerd op wat je eerder hebt gezegd of gedaan. Je wilt namelijk graag consequent zijn.
  3. Sociale bevestiging
    Iedereen wil “erbij horen”. Dus staat er: “vraag een offerte aan, want 862 anderen deden dat gisteren ook”.
  4. Sympathie
    Sympathie is het mechanisme waardoor je positief reageert op personen die: Op je lijken, aantrekkelijk zijn of complimenten geven
  5. Autoriteit
    Autoriteit is het principe dat je vertrouwen hebt in mensen die: Expert zijn, onafhankelijk zijn, handelen voor jou, hoger staan in hiërarchie (status, kleding, inkomen, opleiding, enz)
  6. Schaarsheid
    Schaarsheid is het verschijnsel dat verlangen naar dingen die: Zeldzaam zijn (tijdelijk verkrijgbaar, beperkte oplage, eerste drukken/misdrukken, bijna niet meer leverbaar) Onbereikbaar zijn (duur, volmaakt) of verboden zijn.
    Voor schrijvers. Je verleidt klanten makkelijker door te benadrukken wat ze kunnen verliezen dan door te vertellen wat ze kunnen behouden.

 

Ton Kemp

Customer journey manager met passie voor internet. Combineert strategisch denken met pragmatische aanpak. Als online marketing consultant ook actief onder het label Silvatica Marketing | 06 132 74 810| Ton.Kemp@ViatriX.nl