Een touchpoint is een ontmoeting van een ander met uw merk. Met de inrichting ervan begeleidt u de klantbeleving van de ander. Hij maakt een klantreis. Die ontmoeting is interactief.
Touchpoints markeren de momenten waarop (potentiële) klanten met uw informatie of merk in contact komen. Uw informatie, de interactie, dient de ander dichter bij de oplossing van zijn probleem te brengen. Deze ontmoetingen laten bij hem een indruk achter over uw merk of bedrijf.
Touchpoint is geen kanaal
Let op: een touchpoint is o.i. niet hetzelfde als een kanaal! Daarmee zouden wij de filosofie achter de klantreis onderbenutten. Uw website bijvoorbeeld is een kanaal; een chat via die site is een touchpoint. Zeg maar: een aanraking.
Een ontmoeting is een proces tussen klant en organisatie. En dat is nét iets anders dan de mediastrategie van die organisatie. Hoewel wij deze nuance niet vaak in de vakliteratuur tegenkomen, hechten wij eraan. Want vanuit deze invalshoek neemt u altijd dat klantproces mee.
De trainingen en adviezen van ViatriX zijn allemaal gebaseerd op het concept van klantreis en touchpoint.