180904 Online Radio Awards Michiel Veenstra

Foto: Michiel Veenstra (rechts) in Beeld en Geluid te Hilversum.

Als podcastmaker bezocht ik dit najaar 2 totaal verschillende bijeenkomsten op dezelfde dag.
Ze brachten mij tot dezelfde conclusie: voor het mkb is niche & persoonlijkheid king.

Boerderij

’s Ochtends zat ik in een verbouwde boerderij aan de ontbijttafel met een kleine 30 bestuurders, provincieambtenaren, zp’ers en ondernemers uit het streekgebonden kleinbedrijf. Wat ons met elkaar verbond: de Brabantse regio Het Groene Woud en betrokkenheid bij duurzaamheid en voedselvraagstukken. Echt een onderwerp ook voor de podcast Discutafel die ik maak.

In die boerderij zaten voornamelijk inhoudelijk gedreven mensen bij elkaar. De aanwezigen hadden over het algemeen een korte polsstok. Financieel, en qua reikwijdte in de media. De regio ziet zich gesteld voor complexe vragen. Het is dan slim om als netwerk scherpe, want haalbare keuzes te maken. Dat bleek niet eenvoudig.

Beeld en Geluid

Later die dag bezocht ik het Cross Media Café in Beeld en Geluid te Hilversum. Thema: podcasting en online radio. Entourage en publiek vertoonden een groot contrast met de ochtend in de Meierijse boerderij. Glanzend gebouw, vertegenwoordigers van omroepen en grotere mediabureaus.

Podcast met passie

Het programma begon aanstekelijk met onder meer de gepassioneerde Michiel Veenstra die podcasting beschreef als persoonlijk, dichtbij, gespecialiseerd. Kortom: als een ambacht. Ik denk zelf ook dat daar de kracht van deze vorm van audio zit. ‘Podcasting is heel intiem’ en ’Het moet iets toevoegen wat er nog niet is’, aldus Veenstra. Hijzelf maakt een podcast over … Disney. En bereikt daarmee de ultieme binding met luisteraars.

Zoals de podcastluisteraar gaat voor Veenstra’s boodschap over Disney, op een zelfgekozen moment en locatie,
zo kiest de klant van pakweg het kleinere notariskantoor zijn notaris. Een bewuste keuze, vanwege de vertrouwensrelatie en het specialisme.

Rekkelijken en preciezen

Wim Eikelboom van NPO radio 1 sprak in dit kader over 2 stromingen in podcastland.
Die van de preciezen beschouwt podcasts als een genre van mooie verhalen. Ik voel me daarmee verwant, ook vanuit ViatriX: meerwaarde toevoegen voor de opdrachtgever en eindklant, door vorm en content.
En die content kán en mág specialistisch zijn. Want onze opdrachtgever is de professionele mkb’er die het verschil wil maken.

Zoals de podcastluisteraar gaat voor Veenstra’s boodschap over Disney, op een zelfgekozen moment en locatie, zo kiest de klant van pakweg het kleinere notariskantoor zijn notaris. Een bewuste keuze, vanwege de vertrouwensrelatie en het specialisme.

Podcasting studioDe rekkelijken, aldus Eikelboom, vinden de podcast een andere, want niet-lineaire, manier om radio weg te zetten. Ook die visie kan meerwaarde hebben.
Het reguliere radioprogramma Kunststof bijvoorbeeld schijnt bijna even veel terugluisteraars te hebben als lineaire luisteraars. ‘Met het oog op morgen’ wordt massaal teruggeluisterd tijdens de ochtendfiles. Bij nagenoeg gelijke investering verdubbelt het bereik: prima.

Klantrelatie dunner

Maar de binding met de makers, de klantrelatie, is veel dunner dan bij Veenstra. Zeker wanneer men verzuimt om de nieuwsuitzendingen uit de podcast te knippen, ontstaat een vervreemdend effect. Want ik luister zo’n programma dagen later af. Ik krijg niet het podcastgevoel van ‘bij de jongens aan tafel zitten’ zoals Lindsay Mossink van NU.nl het in Hilversum noemde. Zelf niet met mijn ‘oortjes’ in.

Ingeblikte radio is een mooie uitvinding, maar iets anders dan een intieme podcast. Ze leveren knap werk, dat zeker wel. Maar het is ànder werk, met een ander product en een andere relatie met de luisteraar. Het is, vertaald, de strategie van onze grotere collega’s in de branche van marketing en communicatie.

Heb ballen. De ander gaat niet luisteren naar iets wat niks met hem doet.
Raak hem!

Vind de uitzondering

De tips van Annick van der Leeuw (BNR Nieuwsradio) over audio kunt u als mkb’er zó vertalen naar uw eigen bedrijf, ook al zit u in een totaal andere branche:

  • Denk goed na over je verhaal. Alles is een verhaal.
  • Vind de uitzondering. Als ieder het al weet of ervaart, waarom zou je luisteraar in zijn schaarse vrije tijd dan ruimte maken voor jouw uitzending?
  • Laat merken dat je mens bent, heb plezier, laat bij de montage dat kuchje erin.
  • Heb ballen. De ander gaat niet luisteren naar iets wat niks met hem doet. Raak hem!

Wat valt er te leren?

Het was een dag over podcasting. Dat vind ik overigens een geweldig marketing- en communicatiemiddel, maar daar hebben we het hier nu even niet over. Want die dag leverde inzichten op die op vele terreinen bruikbaar zijn.
Wat mij betreft, is voor het mkb niche en persoonlijkheid king. Kiest u als ondernemer voor precies, ofwel het ambacht? Zoals de podcast met passie? Of voor rekkelijk, de ingeblikte versie? Waar zit uw meerwaarde voor de klant?

Ivonne Smit

Customer journey manager & communicatieprofessional met lef. Communicatiestrategie en taalpatronen zijn 'echt mijn ding'. Als podcastmaker ook actief onder het label Discutafel | 06 38 39 19 15 | Ivonne.Smit@ViatriX.nl