Handig!
Naslaginformatie over de klantreis ofwel customer journey.

Twee wandelaars op klantreis

Veelgestelde vragen over klantreis

Outbound marketing?

Outbound marketing is een marketingvorm waarbij de aanbieder zijn doelgroep actief benadert en vooral ‘zendt’. Tot in deze eeuw zeer gebruikelijk.

Intussen is inbound marketing meer in zwang. Deze aanpak is uitnodigend: consumenten en zakelijke klanten van tegenwoordig willen zélf hun klantreis sturen.

Wat is Marketing Automation?

Marketing automation is een vorm van e-mailmarketing. Marketing automation is een zeer geschikt hulpmiddel om uw klanten precies het goede bericht te sturen op het beste moment. Kortom, via automation verbetert u de klantbeleving op een grandioze manier!

Marketing automation is het gebruikmaken van geautomatiseerde systemen om leads/prospects aan uw organisatie te binden en door de klantreis heen te “helpen”. Dit wordt gedaan door op het juiste moment (ingegeven door verschillende triggers) de juiste, vooraf klaar gezette informatie te sturen via e-mail.
Doel is om klanten tijdens de gehele klantreis te ondersteunen met relevante informatie op het juiste moment.

Door gebruik te maken van marketing automation zorg je ervoor dat leads al in een vroeg stadium binnen de klantreis of customer journey kunt bereiken en aan je kunt binden.
Marketing automation zelfs nog een stapje verder. Ook na de aanschaf ondersteunt het de koper in zijn klantreis met een bevestiging van de (positieve) gebruikservaring.

Met marketing automation kunt u een persoonlijke e-mail aan uw klant sturen op precies het juiste moment. Het geheim is de ‘trigger’. Dit is een actie die een automatisch proces in gang zet, met als resultaat dat er één of meerdere e-mails worden verzonden. U zet deze e-mails vooraf klaar.

Voorbeelden

De trigger kan door u of door de klant worden geactiveerd. Voorbeelden:

  • Trigger: aankoop in uw webshop. Wat volgt? De gebruiksaanwijzing of handige tips
  • Trigger: inschrijving voor uw event. Wat volgt? Bevestiging, routeinformatie en details over het programma
  • Trigger: aanmelding voor uw nieuwsbrief. Wat volgt? Welkomstbericht en …
  • Trigger: bepaalde datum, zoals verjaardag van klant. Wat volgt? Felicitatie!
  • Trigger: aanmelding voor digitale cursus. Wat volgt? Periodieke lessen.

Wanneer interessant?

Wilt u uw klanten verrassen en blij maken met de juiste informatie op precies het goede moment? Overweeg de inzet van marketing automation. Bijvoorbeeld wanneer u uw situatie herkent in de volgende voorbeelden.

  • Het proces tot aankoop duurt wat langer en u wilt in de tussentijd de aandacht van uw prospect vasthouden en relevante informatie bieden
  • Uw verkoopcijfers stagneren, ondanks uw massale e-mailcampagnes
  • U wilt uw klant meer aandacht geven en dit tegelijkertijd efficiënt organiseren

 

Nieuwsbrief ViaVia?

ViaVia attendeert u op onze recente blogs en nieuws uit ons vak. 4-8x per jaar. U ontvangt ViaVia vrijblijvend.

Recente afleveringen ViaVia

  • Nulnummer met uitnodiging voor FENEXPO 2017 (april 2017)
Ja, stuur me ViaVia
Wat is klantreis?

Een klantreis is het in kaart gebrachte proces dat uw klant doormaakt om zijn vraag te beantwoorden of zijn probleem op te lossen. De klantreis begint bij het probleembesef, en eigenlijk nog eerder.

Stappen

Als ondernemer begeleidt u uw klant door zijn klantreis. U stuurt zijn klantbeleving via stapstenen of stappen, in vaktermen ‘touch points’: ontmoetingen met uw merk. Deze ontmoetingen laten bij de ander een indruk achter over uw merk of bedrijf.

Let op: een touchpoint is o.i. niet hetzelfde als een kanaal! Het zetten van stappen is een proces. Uw website is een kanaal, een chat via die site is een touchpoint. Wij hechten aan deze nuance, die je in vakliteratuur minder vaak tegenkomt.

Eindeloos

Bedenk, dat de klantreis in beginsel oneindig is. Na de transactie volgen bijvoorbeeld gebruikservaring en herhalingsaankoop.
Een tevreden klant kan bovendien uw promotor worden en nieuwe leads aantrekken!

Leestips

Frankwatching over klantreis

Waarom klantreis?

Als u pakweg een boekhouder nodig hebt, gaat u dan over één nacht ijs? Ook uw toekomstige klant gaat niet zomaar met u in zee. Hij /zij doorloopt eerst een ‘klantreis’.

Kortstondige campagnes werken … kortstondig

Verspil geen tijd en geld aan acties en korte campagnes. U bouwt er geen klantrelatie mee op.
Veel ondernemers in het mkb kunnen hun omzetkansen duurzaam vergroten door het bieden van

  • de juiste content
  • op de juiste wijze
  • op het juiste moment
  • aan de juiste persoon!

Klantreis loont

Een tevreden klant brengt meer op voor uw onderneming. Zo eenvoudig is dat.
Dus u wilt klanten winnen en houden. Goed! Waar staat u nu? Wat is uw ambitie?

  • meer suspects aantrekken
  • meer prospects maken
  • conversie in verkoopproces vergroten
  • herhalingsaankopen en aanbevelingen genereren

Klantbeleving: basis van duurzame commerciële resultaten

De klantreis goed inrichten is leuk en werkt nog ook!

Staat uw vraag er niet bij?

Neem gerust contact op!