Handig!
Naslaginformatie over de klantreis ofwel customer journey.

Twee wandelaars op klantreis

Veelgestelde vragen over klantreis

Wat is outbound marketing en inbound marketing?

Outbound marketing is een marketingvorm waarbij de aanbieder zijn doelgroep actief benadert en vooral ‘zendt’. Tot in deze eeuw zeer gebruikelijk.

Intussen is inbound marketing meer in zwang. Deze aanpak is uitnodigend: consumenten en zakelijke klanten van nu gaan zelf op zoek naar antwoorden op hun vragen en willen zélf hun klantreis sturen. In uw marketingtechnieken houdt u hier rekening mee.

Wat is marketing automation?

Marketing automation is de toepassing van geautomatiseerde systemen om doelgroepen aan uw organisatie te binden en door de klantreis heen te “helpen”.
Op basis van triggers e-mailt u op het juiste moment de juiste en vooraf klaargezette informatie.

Wat is marketing automation Radio

Marketing automation is dus een vorm van e-mailmarketing. Het is een geschikt hulpmiddel om uw klanten het goede bericht te sturen op het beste moment. Door alle klantreisfasen heen. Kortom, via marketing automation verbetert u de klantbeleving op een grandioze manier!

Trigger

Het geheim van marketing automation is de trigger. Dit is een actie die een automatisch proces in gang zet, met als resultaat dat er één of meer e-mails worden verzonden. U zet deze e-mails vooraf klaar. De trigger kan door u of door de klant worden geactiveerd.

Voorbeelden:

  • Trigger: aankoop in uw webshop. Wat volgt? De gebruiksaanwijzing of handige tips
  • Trigger: inschrijving voor uw event. Wat volgt? Bevestiging, routeinformatie en details over het programma
  • Trigger: aanmelding voor uw nieuwsbrief. Wat volgt? Welkomstbericht en …
  • Trigger: bepaalde datum, zoals verjaardag van klant. Wat volgt? Felicitatie!
  • Trigger: aanmelding voor digitale cursus. Wat volgt? Periodieke lessen
Wat is ViaVia nieuwsbrief?

ViaVia attendeert u op onze recente blogs en nieuws uit ons vak. 4-8x per jaar. U ontvangt ViaVia vrijblijvend.

Ja, stuur me ViaVia
Wat is klantreis of customer journey?

Klantreis, of het Engelse begrip customer journey, gaan over hetzelfde: een in kaart gebracht proces dat uw klant doormaakt om zijn vraag te beantwoorden of zijn probleem op te lossen. De klantreis begint bij het allereerste probleembesef.

Wat is klantreis customer journey Forens

Stappen in klantreis

Als ondernemer begeleidt u uw klant door zijn klantreis. Hij doorloopt hierbij  klantreisfasen. En u stuurt zijn klantbeleving via stapstenen of stappen, in vaktermen touchpoints.

Eindeloos

Bedenk, dat de customer journey in beginsel oneindig is. Na de transactie volgen bijvoorbeeld gebruikservaring en herhalingsaankoop.
Een tevreden klant kan bovendien uw promotor worden en nieuwe leads aantrekken!

Leestips

Frankwatching over klantreis

Wat is klantreisfase?

De behoeften van uw klant wisselen al naar gelang de mentale fase in zijn zoektocht.  Wij duiden zo’n periode ook wel aan met klantreisfase. De gebruikte termen verschillen per marketeer; het principe is hetzelfde.

Voorbeelden van klantreisfasen

  • komen – kijken – kiezen – kopen – terugkomen – recommanderen
  • oriëntatie – informatie of afweging – aankoop – gebruik – evaluatie
  • aandacht – afweging – actie – altijd – advocaat

Hoe verschillend deze rijtjes fasen ook lijken, ze hebben twee eigenschappen gemeen: ze zijn volgordelijk en ze vragen om verschillende acties van u.
Bij een goed ingerichte klantreis biedt u de juiste inhoud aan de juiste persoon, op het juiste moment en de juiste plaats!

Wat is touchpoint?

Als ondernemer begeleidt u uw klant door zijn klantreis. U stuurt zijn klantbeleving via stapstenen of stappen, in vaktermen touchpoints: ontmoetingen met uw merk.

Wat is touchpoint?

Touchpoints markeren de momenten waarop (potentiële) klanten met uw informatie of merk in contact komen. Uw informatie dient de ander dichter bij de oplossing van zijn probleem te brengen. Deze ontmoetingen laten bij hem een indruk achter over uw merk of bedrijf.

Touchpoint is geen kanaal

Let op: een touchpoint is o.i. niet hetzelfde als een kanaal! Daarmee zouden wij de filosofie achter de klantreis onderbenutten. Uw website bijvoorbeeld is een kanaal; een chat via die site is een touchpoint. Zeg maar: een aanraking.

Een ontmoeting is een proces tussen klant en organisatie. En dat is nét iets anders dan de mediastrategie van die organisatie. Hoewel wij deze nuance niet vaak in de vakliteratuur tegenkomen, hechten wij eraan. Want vanuit deze invalshoek neemt u altijd dat klantproces mee.

Wat is persona?

Een persona of modelklant beschrijft de belangrijkste eigenschappen van uw ideale klant.

Wat is persona?

Denk hierbij niet alleen aan voor de hand liggende feiten zoals leeftijd, opleiding en woonplaats. Want wat zegt deze informatie over de klantbehoeften?
Een persona is een fictieve klant die u en uw team helpt om u in te leven in zijn vragen en behoeften. U kunt slimmer met hem of haar communiceren: met de juiste boodschap op het juiste moment in zijn klantreis!

Waarom klantreis?

Als u pakweg een boekhouder nodig hebt, gaat u dan over één nacht ijs? Ook uw toekomstige klant gaat niet zomaar met u in zee. Hij /zij doorloopt eerst een ‘klantreis’.

Kortstondige campagnes werken … kortstondig

Verspil geen tijd en geld aan acties en korte campagnes. U bouwt er geen klantrelatie mee op.
Veel ondernemers in het mkb kunnen hun omzetkansen duurzaam vergroten door het bieden van

  • de juiste content
  • op de juiste wijze
  • op het juiste moment
  • aan de juiste persoon!

Klantreis loont

Een tevreden klant brengt meer op voor uw onderneming. Zo eenvoudig is dat.
Dus u wilt klanten winnen en houden. Goed! Waar staat u nu? Wat is uw ambitie?

  • meer suspects aantrekken
  • meer prospects maken
  • conversie in verkoopproces vergroten
  • herhalingsaankopen en aanbevelingen genereren

Klantbeleving: basis van duurzame commerciële resultaten

De klantreis goed inrichten is leuk en werkt nog ook!

Staat uw vraag er niet bij?

Neem gerust contact op!