Marketing automation via MailchimpMet Mailchimp kunt u meer dan nieuwsbrieven maken en verzenden. De marketing automationfunctie van dit programma is een zeer geschikt hulpmiddel om uw klanten precies het goede bericht te sturen op het beste moment. Kortom, via automation verbetert u de klantbeleving op een grandioze manier!

E-mailmarketing

Automation is een vorm van e-mailmarketing. U kent vast wel mensen die nauwelijks op Twitter of Facebook actief zijn, maar e-mail gebruikt bijna iedereen. Dus e-mail is nog steeds een belangrijk middel in de communicatie met uw klant. Echter, door de populariteit van e-mail daalt de attentiewaarde. Wat gaat ú doen om ervoor te zorgen dat uw berichten wèl gelezen worden?

Op hun wenken

Uw klanten willen op hun wenken worden bediend en de juiste informatie op het juiste moment ontvangen. Uw grootste uitdaging is dus om dat voor elkaar te krijgen, zodat uw e-mail als nuttig, leuk of behulpzaam wordt ervaren. Marketing automation is een efficiënt en effectief hulpmiddel hierbij.

Marketing automation

Met marketing automation kunt u een persoonlijke e-mail aan uw klant sturen op precies het juiste moment. Het geheim is de ‘trigger’. Dit is een actie die een automatisch proces in gang zet, met als resultaat dat er één of meerdere e-mails worden verzonden. U zet deze e-mails vooraf klaar.

Voorbeelden

De trigger kan door u of door de klant worden geactiveerd. Voorbeelden:

  • Trigger: aankoop in uw webshop. Wat volgt? De gebruiksaanwijzing of handige tips
  • Trigger: inschrijving voor uw event. Wat volgt? Bevestiging, routeinformatie en details over het programma
  • Trigger: aanmelding voor uw nieuwsbrief. Wat volgt? Welkomstbericht
  • Trigger: bepaalde datum, zoals verjaardag van klant. Wat volgt? Felicitatie!
  • Trigger: aanmelding voor digitale cursus. Wat volgt? Periodieke lessen.

Wanneer interessant?

Wilt u uw klanten verrassen en blij maken met de juiste informatie op precies het goede moment? Overweeg de inzet van marketing automation. Bijvoorbeeld wanneer u uw situatie herkent in de volgende voorbeelden.

  • Het proces tot aankoop duurt wat langer en u wilt in de tussentijd de aandacht van uw prospect vasthouden en relevante informatie bieden
  • Uw verkoopcijfers stagneren, ondanks uw massale e-mailcampagnes
  • U wilt uw klant meer aandacht geven en dit tegelijkertijd efficiënt organiseren

Ga aan de slag

Wijzelf hebben al geruime tijd ervaring met marketing automation van Mailchimp. Wij passen automation bijvoorbeeld toe bij de Verkenningstocht, een serie lessen rond de klantreis. Sinds mei 2017 kunnen klanten van Mailchimp de marketing automationfunctie zonder bijkomende kosten gebruiken. Ga het eens proberen!