Ineens zijn wij online trainers geworden. Met dank aan Covid-19. Wij delen graag onze ervaringen en tips over succesfactoren, leermiddelen, deelnemers en backoffice. In deze aflevering: de succesfactoren.

Pionieren in e-learning

Tijdens de gezondheidscrisis van 2020 zitten de deelnemers aan onze marketing- en communicatietrainingen niet in een cursusruimte, maar in hun eigen huiskamer of kantoor. Wij deden in het tweede kwartaal in stormachtig tempo inzichten en vaardigheden op in online lesprogramma’s en online educatieve bijeenkomsten.

Wij verbouwden een groot deel van onze workshops en trainingen van contactonderwijs naar een online aanbod. In deze serie blogs ga ik overigens alleen in op de trainingen. De workshops hebben een andere opzet.
Welk ervaringen en inzichten deden we op als online bouwvakkers?

Minder geslaagde voorbeelden

Meer bedrijven verbouwden hun onderwijsprogramma’s naar online. Het blijkt niet gemakkelijk. Zelf zagen wij als deelnemer aan andere online sessies dan ook minder geslaagde voorbeelden voorbijkomen. Zoals een powerpointpresentatie, een uur lang. Een minder fijne ervaring in de klantreis.
De vergelijking drong zich op met een pdf-versie van een boek: ‘Dat is toch online?’ Nee, dat is drukwerk in digitale vorm. En dat werkt niet. Net zoals het niet werkt om offline workshops een-op-een om te zetten in een online vorm.

Een offline training een-op-een omzetten in een online versie? Dat werkt niet.

Afstandsonderwijs: andere aanpak

Afstandsonderwijs vraagt een geheel andere aanpak dan trainingen in een lesruimte. Wij hebben onze leerprogramma’s volledig overhoopgehaald en opnieuw samengesteld. Wij investeren meer in voorbereiding, begeleiding, afronding en algehele organisatie. In een volgend blog geef ik dan ook tips voor de backoffice.

Ook wij doen nog steeds ontdekkingen en leren volop! Maar we kunnen toch al terugkijken op een geweldig kwartaal met tevreden opdrachtgevers en deelnemers. Wij hebben nu al besloten dat online een blijvertje is!

Online trainingen maken: tips

Wat zijn volgens onze ervaring de succesfactoren bij het maken van online trainingen? Onze tips.

Tip 1: integreer leermethoden

Onze online trainingen bevatten een verfijnde vorm van blended learning: van helemaal online en zelfstandig te volgen via interactieve lessen t/m persoonlijk contact via telefoon of Skype.

De mix van leermethoden bevalt onze deelnemers en onszelf heel goed. Al blijven we voortdurend verbeteringen aanbrengen, want ook voor ons was het pionieren.

Tip 2: combineer leermiddelen

De diversiteit aan leermiddelen maakt allerlei werkvormen mogelijk. Deze dienen op hun beurt verschillende leerprocessen en persoonlijke leerstijlen van deelnemers. In een volgend blog ga ik dieper in op verschillende leermiddelen en hun werking.

Tip 3: houd deelnemers actief en betrokken

Als online docent hebt u de deelnemers niet allemaal in dezelfde ruimte bij u. Ze zitten te leren op hun thuis- of werkplek. Daar worden ze snel afgeleid.

Uw training moet dus gedurende langere tijd uitnodigender en krachtiger zijn dan de prikkels die deelnemers ervaren in hun fysieke omgeving. In een volgend blog geef ik praktische tips voor wervelende online trainingen met actieve deelnemers.

Online = extra mogelijkheden

Afstandsonderwijs kan contactonderwijs nooit voor de volle 100% vervangen. Aan de andere kant biedt online leren aantrekkelijke extra mogelijkheden voor werkgevers, medewerkers en zelfstandig ondernemers. Mits ontwerp en uitvoering excellent zijn. Daarom deze korte serie met tips voor iedere vakman/vrouw die overweegt om online trainingen te geven. Reacties welkom!

Ivonne Smit

Customer journey manager & communicatieprofessional met lef. Communicatiestrategie en taalpatronen zijn 'echt mijn ding'. Als podcastmaker ook actief onder het label Discutafel | 06 38 39 19 15 | Ivonne.Smit@ViatriX.nl