Een chatbot is een geautomatiseerde partner waarmee een internetgebruiker informatie uitwisselt. Het gaat dan bijvoorbeeld om een getypte conversatie.
Toepassingen
Het woord chatbot is een samenvoeging van chat (gesprek) en robot. De gebruiker geeft de chatbot input; dat heet ook wel een prompt. Dat kan een vraag zijn, of een instructie. Op basis daarvan reageert de chatbot.
Organisaties kunnen een chatbot inzetten om de dialoog met klanten te ondersteunen. Bijvoorbeeld in het kader van klantenservice. Die dialoog is dan een touchpoint in de klantreis.
Een spraakmakende ontwikkeling was de introductie in 2022 van ChatGPT, een chatbot die van alles lijkt te kunnen met teksten. De verwachting ontstond al snel, dat audio- en videotoepassingen volgen.
Maatschappelijke gevolgen
De technologie gaat razendsnel en heeft grote invloed op marketing en communicatie. Die invloed reikt overigens veel verder. Experts wijzen op ingrijpende maatschappelijke gevolgen van kunstmatige intelligentie op onze samenleving wereldwijd.