Media-ethiek: van alle tijden

Wat is uw ethisch kompas bij het zakendoen?

Logeion vroeg Ivonne Smit van ViatriX om een bijeenkomst te modereren over media-ethiek. Datum van de bijeenkomst was 28 januari 2019.

Ethiek is iets van alle tijden en levensgebieden. De implicaties van nepnieuws, populistische journalistiek en onzorgvuldige communicatie zijn met de komst van internet sterk vergroot.
Van huis uit ben ik communicatieprofessional met een journalistieke inslag. En dus in mijn nopjes met mijn rol als moderator van ‘Ethiek in het nieuwe medialandschap‘ op 28 januari 2019 in Nieuwegein.
Organisator is Logeion, de Nederlandse beroepsorganisatie van communicatieprofessionals.

Wat is waar?

De journalist heeft de opdracht om het onderscheid te maken tussen wat waar en niet waar is, aldus hoofdredacteur NRC Handelsblad Peter Vandermeersch in zijn nieuwjaarsboodschap van 17 januari. Hebben wij als ondernemers hierin niet ook een verantwoordelijkheid? Jegens onze medewerkers en klanten?

Ethiek lijkt abstract, maar is een relevant thema, ook voor uw MT-lid met de portefeuille marketing en communicatie.

Programma

Twee sprekers verzorgen een inleiding. Vervolgens is er ruimte voor discussie en vragen.

Huub Evers

Zelfstandig onderzoeker en publicist, extern ombudsman bij regionale krant, lid van de Raad voor de Journalistiek en van de commissie Ernstige Schade van het Commissariaat voor de Media, gastdocent aan journalistenopleidingen.

Huub Evers bespreekt de theorie. Wat zijn de grenzen aan meningsuiting en journalistieke vrijheid in deze tijd van social media en nepnieuws?

Nico de Leeuw

Media- en communicatieadviseur, woordvoerder, blogger, spreker, gastdocent, voormalig televisiejournalist en programmamaker.

Nico de Leeuw gaat in op de praktijk. Hoe ga je om met ethiek en vakmanschap in het ‘nieuwe medialandschap’ en wat is je rol als bedrijfsjournalist, tekstschrijver of communicatieadviseur?

Terugblik

Huub Evers houdt inleiding over ethiek en media.
Huub Evers houdt inleiding over ethiek en media.

We hadden nog een bonusspreker: communicatieadviseur en trainer Jan Merton, die samen met Nico de Leeuw een aantal spraakmakende cases voorlegde aan de deelnemers.
De discussie maakte wat mij betreft duidelijk dat ethiek waanzinnig interessant en relevant is.
Medelid Bernadet Timmer van Vakgroep Bedrijfsjournalistiek maakte een fraai blog n.a.v. deze sessie.

Ivonne Smit

Customer journey manager & communicatieprofessional met lef. Communicatiestrategie en taalpatronen zijn 'echt mijn ding'. Als podcastmaker ook actief onder het label Discutafel | 06 38 39 19 15 | Ivonne.Smit@ViatriX.nl