Viatrix-mond-tot-mond-reclame

Soms kom je een bericht tegen dat inspireert en je op nieuwe ideeën brengt. Hieronder deel ik zo’n bericht dat laat zien dat elk bedrijf door goed te luisteren naar klanten, hun verwachtingen kan overtreffen en zo fans kan maken.

Klanten behouden en fans maken

Ondernemers zijn overtuigd dat mond-tot-mond reclame de beste methode is om nieuwe klanten te winnen. Bent u daar bewust mee bezig, met zorgen dat klanten u willen aanraden?
Door de verwachtingen bij uw klant te overtreffen geeft u de klant iets om over te praten en u aan te bevelen. Zo creëert u fans! 

Elk bedrijf kan fans maken

De krachtige uitwerking van mond-tot-mondreclame blijkt uit een recent bericht op LinkedIn. Arnoud Kuipers roemt daar …  een autowasstraat. Hij toog daarnaartoe op basis van een referentie.

“Zou jij 27 minuten rijden om naar een wasstraat te gaan? Dat is precies wat ik gister gedaan heb. Via een vriend werd ik gewezen op ‘Geling’s langste autowasstraat’ in Groningen. Zelf woon ik in Assen. Hij vertelde over deze wasstraat waar ze ook de binnenkant van de auto schoonmaken. Zonder afspraak. Voor slechts € 11,- extra…. dat wilde ik wel eens proberen.

In Assen hebben we dit (nog) niet. ? (#mondtotmondreclame) De auto werd eerst prima gewassen. Met alle lampjes lijkt het heel wat, maar denk niet dat de lampen echt een functie hebben. Rode lamp bij het droogblazen van de auto bijvoorbeeld. Goed voor de #beleving. ? Daarna door naar het interieurdeel van de wasstraat. Ik rijd de auto op de lopende band en het team gaat aan de slag. Ieder een eigen taak. Ik stap zelf uit en kan een gratis bakje koffie pakken. Ik kan plaatsnemen op een zachte bank met terrasverwarming erboven. Ik had de koffie net op toen de auto klaar was. Gestofzuigd… ramen gewassen… de hele mikmak. Aan het eind de vraag: Wilt u een geurtje erin? “Is het een lekker geurtje?” Zeker.. “Doe maar dan.” (#klantbeleving) En weer een tevreden klant en #ambassadeur.“

Arnoud Kuipers


Het effect van mond-tot-mondreclame in het kwadraat.

Kuipers’ uitbundige verklaring is een mooi voorbeeld van mond-tot-mondreclame in het kwadraat. Een vriend tipte hem erover. Hijzelf zet zijn klanttevredenheid online. Twéé persoonlijke netwerken bereikt! En nu leest u er hier over…
Het voorbeeld illustreert de geloofwaardige aanbeveling die een bedrijf kan krijgen door de klant een ‘wow-beleving’ te bieden. En dat voor een dienst, het wassen van auto’s, waar de meesten van ons niet naar uitzien. De autowasstraat luisterde goed naar de klant. En handelde ernaar. En werd aldus, analoog aan omfietswijn, als het ware een ‘omrij-wasstraat’.

Excellente ervaringen en geweldige mond-tot-mondreclame zijn voor elk bedrijf mogelijk. U moet echter wel op zoek naar mogelijkheden om nét dat beetje meer of anders te leveren. Daarnaast komt enig geluk van pas. Niet iedere tevreden klant heeft de neiging zijn mening op social media te verspreiden.

Mond-tot-mondreclame is de beste methode om duurzaam klanten te winnen. Dat hebt u vaker gelezen. Maar is uw bedrijf dan ook bewust en actief bezig met positieve verrassingen voor uw klanten?

Op zoek naar klantbeleving

Deze ervaring is een mooi voorbeeld van een bedrijf dat de klantbeleving optimaliseert door goed naar de klanten te luisteren en daarbij de verwachtingen overtreft. Dit soort ervaringen zijn voor elk bedrijf mogelijk. U moet er wel naar op zoek.

Ook onderzoeken hoe klantgericht uw bedrijf is en hoe jullie de verwachtingen van de klant kunnen overtreffen?
Wilt u ook met uw bedrijf door de was-straat?
Meldt u dan aan voor een was-straat ticket van ViatriX.

Dit is een bericht geinspireerd op het LinkedIn-artikel van Arnoud Kuipers

Ton Kemp

Customer journey manager met passie voor internet. Combineert strategisch denken met pragmatische aanpak. Als docent marketing ook actief op Avans Hogeschool | 06 132 74 810| Ton.Kemp@ViatriX.nl