Een bedrijf kan de klantreis of customer journey principes toepassen in leadgeneratie om een beter begrip te krijgen van de ervaringen, behoeften en motivaties van potentiële klanten tijdens hun aankoop- en gebruiksproces.


Een beter oriëntatie-, koop- en gebruiksproces levert meer tevreden klanten op.

Een beter begrip van dit klantproces kan helpen bij het invullen van de marketing- en verkoopstrategieën zodat deze aan sluiten bij de behoeften van de klanten. Op die manier  kan je klanten beter begeleiden in dat proces van oriëntatie, aankoop en gebruik. Hierdoor wordt de kans op het genereren van kwalitatieve leads en het verhogen van conversies vergroot. De klanttevredenheid gaat omhoog, waardoor je meer tevreden klanten heb die als vanzelf zorgen voor een grotere loyaliteit.

Redenen waarom een bedrijf vandaag nog zou moet beginnen met verbetering van kantbeleving via het customer journey proces.

  1. Verhoogde klanttevredenheid: Door de customer journey te optimaliseren, kun je de ervaringen van klanten verbeteren en hen helpen hun doelen en behoeften beter te vervullen. Dit kan leiden tot hogere klanttevredenheid en loyaliteit.
  2. Verhoogde conversies: Door de customer journey beter te begrijpen, kun je de oriëntatie- en koopproces van klanten verbeteren en hen beter begeleiden naar een conversie.
  3. Meer inzicht in klantbehoeften: Door de customer journey te analyseren, kun je meer inzicht krijgen in de specifieke behoeften, pijnpunten en motivaties van klanten. Jouw diensten kunnen met deze inzichten beter aansluiten op die behoeften.
  4. Verbetering van marketing- en verkoopstrategieën: Door de customer journey te integreren in je marketing- en verkoopstrategieën, kun je gerichter communiceren met klanten en hen beter begeleiden in het orientatie-, koop- en gebruiksproces.
  5. Differentiatie ten opzichte van concurrenten: Door de customer journey te verbeteren, kun je jezelf onderscheiden van concurrenten door een unieke en waardevolle ervaring aan te bieden. Dit kan leiden tot meer verkoop en groei voor het bedrijf.

Hoe pak je dit aan?

Juist een buitenstaander kan met andere ogen (vanuit de klant) beter kijken naar bedrijfsprocessen. Vanuit het klantperspectief ziet het er anders uit. Verbetersuggesties worden ingebracht om bedrijfsprocessen beter af te stemmen op klantbehoeftes.

Ton Kemp