Beste collega-bureaus, laten we onszelf als vaklui serieus nemen. Vertel in realistische termen hoe relevant je bijdrage is!
Ik zag weer eens een advertentie van een collega-bureau in marketing, over het eigen aanbod dus. Vol schreeuwerige termen en succesbeloften: schakel ons in en alles komt goed. Dat stemt me wel eens wat treurig.
Garantie?
Hoe goed we ook zijn als communicatiespecialisten en marketeers: ‘succes’ kunnen we niet garanderen.
En we delen geen ‘geheimen’, maar inzichten, kennis en vaardigheden. Toch?
Reputatie
Experts in marketing en communicatie hebben te maken met een twijfelachtige reputatie. Van ‘snelle jongens en meisjes’. En van ’tekstschrijvers die moeilijk doen over een punt of komma’. Of van ‘woordvoerders die de journalist het bos in sturen’. Met als gevolg dat zij niet of laat worden ingeschakeld.
Ik vind dat jammer. En grotendeels onterecht.
Er zijn zoveel doortastende professionals in deze vakgebieden bezig! Zij leveren een bijdrage aan duurzame relaties en dito resultaten voor hun werkgevers en opdrachtgevers. Ze helpen om communicatiecrises te voorkomen; ze maken een organisatie marktgerichter; ze houden directies scherp en maken uitingen die passen bij de customer journey.
Hun grootste probleem is misschien wel, dat zij hun degelijkheid vanzelfsprekend vinden. Ze blazen hun deugdelijke aanpak niet hoog van de toren.
Podium
Wat beloven wij als bureaus aan de klant, en kunnen we die belofte waarmaken? Ik denk dat we als professionals zelf verantwoordelijkheid kunnen nemen om de reputatie van het vak te verbeteren.
Onzorgvuldige reclame-uitingen van marketingbureaus zelf doen de branche geen goed. De bescheiden en kundige types mogen wat mij betreft meer het podium pakken.
Laten we onszelf serieus nemen. Vertel in realistische termen hoe relevant je bijdrage is!