Podcast luisteren met koptelefoon

Podcasting is een geweldige manier om een touchpoint van de klantreis in te richten.
Maar het fenomeen kunt u op meer manieren inzetten.

Uitgekiende mogelijkheden

Wel eens naar een podcast geluisterd? Zo’n digitale audio-uitzending biedt het bedrijfsleven uitgekiende mogelijkheden. Als drukke ondernemer doet u tussen de bedrijven door via podcasts gemakkelijk nieuwe kennis en inzichten op. En u kunt podcasting ook zelf inzetten voor gericht bereik!

Podcasting is een geweldige manier om een touchpoint van de klantreis in te richten.

2,2 Miljoen luisteraars

Volgens onderzoek van MeMo2 luisteren maar liefst 2,2 miljoen Nederlanders naar podcasts. Onder hen zijn relatief veel hoogopgeleide jongeren en jongere beroepskrachten.

Bedrijven beginnen de waarde van goede podcasting voor de klantbeleving te ontdekken. Luister maar eens.

Met het Oog op Morgen: dubbelcheck!

Met het Oog op Morgen, het radioprogramma op de late avond, verdubbelt het aantal luisteraars daags ná de live uitzending (bron: Wim Eikelboom van NPO Radio 1 tijdens Cross Media Café 4-9-18). Hoe kan dat? Tijdens de ochtendfiles wordt het massaal teruggeluisterd via de podcast.

Rendement podcasting

Wat is nou het rendement van podcasting? Dat is niet zo gemakkelijk vast te stellen. Het moment van downloaden valt immers niet samen met de consumptie.

Zelf vind ik het aantal downloads niets meer of minder dan een indicatie voor het succes van de podcast. Ik ga af op het zakelijke instinct: als je plezier hebt in de productie, abonnees trekt èn geregeld reacties ontvangt, dan is het al snel OK. De hoogte van die investering hebt u trouwens grotendeels zelf in de hand.

Podcasts kunnen ook relevant zijn voor uw bedrijf als educatief middel. Uw medewerkers of uzelf steken er als luisteraars iets van op.

Tijdens de ochtendfiles wordt Met het Oog op Morgen massaal teruggeluisterd.

Ontdek de podcast

Ontdek de wereld van de podcast eerst als luisteraar. Zoek de podcast app op uw smartphone of download er eentje. Of ga naar Spotify.
U bepaalt zelf wat u beluistert, en wanneer. En wáár!

  • Nabeschouwingen van de Formule I als u achter het stuur zit
  • Toelichting op nieuwe digitale technologie wanneer u klust in de schuur
  • Financiële actualiteiten tussen vergaderingen door ….

Podcast als touchpoint

Enthousiast geworden over podcasts? Bedenk dat podcasting een geweldige manier is om een touchpoint van de klantreis in te richten. Waarom? Ik noem een paar redenen.

  • Uw klant is zelfsturend in zijn luisterreis, en dat vindt hij fijn: tijd, plaats, luisterfrequentie, even pauzeren: hij kan het allemaal zelf bepalen.
  • Podcast luisteren is een bijna persoonlijke ervaring, zeker wanneer uw luisteraar zijn ‘oortjes’ in heeft: u komt dichtbij!
  • U kunt de redactieformule kiezen die het beste past bij de klantreisfase: diepgang, magazine, vlotte praat, spannend verhaal, amusement …. ‘The world is your oyster‘.
  • Uw bereik is duurzaam en nagenoeg eindeloos; dat geldt nog sterker wanneer u in het Engels publiceert.
  • Podcasting is geen hype meer, maar een trend. Pak uw kans om in uw domein het initiatief te nemen. Er kan er maar één de eerste zijn.

Need I say more?

Ivonne Smit

Customer journey manager & communicatieprofessional met lef. Communicatiestrategie en taalpatronen zijn 'echt mijn ding'. Als podcastmaker ook actief onder het label Discutafel | 06 38 39 19 15 | Ivonne.Smit@ViatriX.nl