Websites en klantreisfase: klant aan stuur van zijn klantreis. Automobilist.

Websites vormen een belangrijk marketing- en communicatie-instrument.
U houdt uw site dus in topconditie, klaar om de klant te verleiden. In welke klantreisfase hij zich ook bevindt!

De klant zit aan het stuur van zijn eigen klantreis. Per klantreisfase is hij toe aan een andere verpakking of inhoud van uw boodschap. Ook op úw website. Websites en klantreisfases moeten op elkaar aansluiten. En dat wordt nog wel eens vergeten.

Oriëntatie

In de oriëntatiefase gaat uw potentiële klant met zijn vraag het web op. Uw website is natuurlijk uitstekend vindbaar.
En wel op de door hém gebruikte termen! Als vakman of vakvrouw hebt u de neiging jargon te gebruiken. Heel menselijk. U schakelt dus een ander in die zich goed kan verplaatsen in de klant.

Your website is the most important tool you have

for marketing your business, services or products.

Period. – Jay Rieckman, thrive

Afweging

Oké, de prospect heeft uw website gevonden. De afwegingsfase start. Uw webpagina’s geven hem een goede eerste indruk.
Uw site oogt verzorgd en heeft een duidelijke indeling. Vanzelfsprekend houdt u rekening met uiteenlopende devices en schermgroottes. De content is behapbaar. Met 1 klik kan de bezoeker meer informatie lezen. Als hij eraan toe is.

Aankoop

Mooi! U bent terecht gekomen in de aankoop- of conversiefase. Nu doet uw website opnieuw precies wat de bedoeling is: hij helpt de ander bij de conversie.
Uw site bevat samenhangende conversiepaden. Er staan duidelijke en verleidelijke knoppen op het scherm. De webbezoeker kan contact opnemen, een bestelling plaatsen of zich inschrijven voor uw nieuwsbrief.

Uw klant bepaalt de route. Wat doet uw website voor hem?

Gebruik

Gefeliciteerd, u hebt er een klant bij. Ook nu bewijst uw website zijn onmisbare diensten: hij begeleidt de klant bij het gebruik van uw product.
Dus uw site bevat handleidingen, tips, demonstratiefilmpjes. Alles om van hem een tevréden klant te maken.

Evaluatie

En dat is gelukt; uw klant is blij. Hij overweegt misschien zelfs een herhalingsaankoop. Hij wil u aanbevelen. En uw website helpt hem daarbij!
Zo maken deelknoppen het hem gemakkelijk om uw bedrijf aan te bevelen.

Websites en klantreisfases: help klant in hele klantreis

Websites en klantreisfases: maak telkens de juiste combi. In de hele klantreis is uw website de klant tot steun. U maakt het hem zo gemakkelijk mogelijk om zaken met u te doen.

  • U plaatst duidelijke contactgegevens op alle webpagina’s; e-mailadres en telefoonnummer zijn aanklikbaar.
  • Het visueel ontwerp en de taalpatronen passen bij uw doelgroep en uw bedrijf. Hebt u die expertise niet in huis? Dan werkt u met specialisten in webontwerp, internetteksten en fotografie.
  • Uw content is relevant voor de klant en sluit dus aan op zijn vraag. Niets minder. En vooral: niets méér.

Met Ton Kemp heeft ViatriX een online marketeer in huis die van wanten weet met websites. Ton adviseert, bouwt en ontwerpt.

Ivonne Smit van ViatriX is een kei in internetteksten en communicatie.
Zij adviseert, schrijft en publiceert.

Beiden verzorgen wij ook workshops en trainingen voor opdrachtgevers.

Kennisclip!

Dit blog verscheen ook als Kennisclip, de handige naslaginfo voor deelnemers aan ViatriX trainingen over marketing en communicatie.

Ivonne Smit

Customer journey manager & communicatiespecialist met lef. Communicatiestrategie en taalpatronen zijn 'echt mijn ding'. Als podcastmaker ook actief onder het label Discutafel | 06 38 39 19 15 |