Uw rendement op uw marketing en communicatie stijgt door in uw boodschappen beter aan te sluiten bij de klantvraag van dat moment.
Gebruik hiervoor een slimme contentstrategie.
De achtergronden ontdekt u in dit artikel.
Leestijd 3 minuten.
Uw communicatie weggegooid geld?
Uw online marketing is, moet u toegeven, intussen een samenraapsel geworden van activiteiten en kanalen. U gebruikt bijvoorbeeld social media. ‘Omdat anderen het ook doen.’ Of omdat een stagiaire dat leuk vond. En trouwens, uw laatste bericht op Facebook dateert alweer van maanden terug …
Het rendement van uw communicatie valt trouwens tegen. Wat had u ervan verwacht? Dit lijkt op weggegooid geld. Het moet anders. Het kán anders. En beter.
Gericht communiceren rendeert
U wilt dat klanten uw bedrijf vinden en er iets kopen. U wilt loyale klanten. Toch? De opbouw van duurzame klantrelaties vraagt echter om een serieuze investering. En dus om een investeringsplan dat u behoedt voor ad hoc ingevingen en afdwalingen van de boodschap. Een gerichte strategie volgens de beginselen van contentmarketing.
Het rendement van strategieën volgt op de langere termijn. Dat geldt voor uw huisvestingsbeleid, financiële zaken en ook voor uw marketing en communicatie. Het kost uw medewerkers bijvoorbeeld minder tijd om betere en bewustere keuzes te maken bij de productie en publicatie reclamecampagnes. Het rendement neemt toe.
Relevantie voorop
Gericht communiceren heeft ook te maken met relevantie van de boodschap. Klanten vinden en binden draait niet om het roepen van zoveel mogelijk boodschappen, maar om de mate waarin uw klant de toegevoegde waarde van uw informatie herkent.
Hij wil content die relevant is voor hem in zijn actuele fase van de customer journey. U raakt hem als uw boodschap op de plek staat waar hij zoekt. En aansluit bij zijn werkelijke vraag, op dat moment!
Klanten vinden en binden draait niet om het roepen van zoveel mogelijk boodschappen,
maar om de mate waarin uw klant de toegevoegde waarde van uw informatie herkent.
Hoe maakt u een contentstrategie?
Uitgaande van de klantreis van uw ideaalklant maakt u verschillende soorten content en verdeelt deze over bijpassende kanalen, zoals uw website, Twitteraccount of digitale nieuwsbrief. Zo ontstaat uw contentkalender.
Vervolgens deelt u conform uw contentkalender specifieke boodschappen op tevoren gekozen kanalen en op bepaalde momenten.
Stappenplan contentstrategie
- Bepaal de kenmerken van uw ideaalklant en onderzoek zijn klantreis.
Welke fasen doorloopt hij en welke vragen spelen er achtereenvolgens? Let op: die vragen kunnen verschillen per fase. En de klant gebruikt vaak andere woorden dan u als vakman of vakvrouw. Ga eens met hem praten!
Welke kanalen gebruikt hij om zijn vragen te beantwoorden? - Vertaal uw aanbod in antwoorden op die vragen, voor alle klantreisfasen.
Formuleer de kernvraag en de antwoorden in de vorm van oplossingen. - Verwerk deze antwoorden in uw content. Kies per fase in de klantreis voor de juiste inhoud en het juiste kanaal.
- Een contentkalender kan u helpen dit structureel vol te houden.
Incidenteel haakt u in op actuele gebeurtenissen. - Organiseer uw campagnes.
U zet planmatig meerdere kanalen in met een samenhangende boodschap in woord en/of beeld. Bijvoorbeeld nieuwsbericht, e-mailing, blog, vlog, e-book, whitepaper, podcast.
Meer weten?
Hoe maak je een contentkalender?
Op het internet staan veel voorbeelden van contentkalenders.