Sfeerbeeld van dansers op podium

Maak een jaarverslag dat werkelijk ten dienste staat van uw klant én uw merk. Een communicatie-instrument dat uw relaties een wow-moment bezorgt. Lees de tips van ViatriX om met uw niet-financiële jaarboodschap de klantbeleving op hoger niveau te tillen!

Zet jaarverslag in om uw relatie te begeleiden naar volgende klantreisfase

Jaarverslag toesnijden op hele klantreis

Maak uw jaarbericht al interessant vanaf de allereerste klantreisfases.
Vooral bij risicovolle investeringen zijn zakelijke prospects gevoelig voor signalen over expertise en betrouwbaarheid. Het jaarbericht biedt een uitgelezen mogelijkheid om uw kwaliteiten geloofwaardig te illustreren. En daarmee uw prospect te helpen bij het maken van zijn ‘short list’ van potentiële leveranciers of partners.

Jaarverslagen hebben meestal de functie om de ontvanger te bevestigen in zijn keuze om zaken met u te doen. Achteraf, dus. In en na de koopfase. Maar wat weerhoudt u ervan om u te richten tot relaties in álle klantreisfasen? En daarmee een wow-moment te veroorzaken?

Afstemmen op ontvanger

Bedien uw relatie alleen met content uit uw jaarbericht die naar verwachting relevant is voor hem of haar.
Wanneer u uiteenlopende bedrijfsactiviteiten heeft, biedt segmentatie een uitkomst. Want wat voor de ene klantgroep interessant is, kan de andere groep niet boeien. Een oplossing: knip uw jaarbericht op. Stuur specifieke delen naar de bijbehorende segmenten uit uw relatiebestand. Mét een hyperlink naar het totale stuk, natuurlijk!

Van reflectie naar visie gaan

Blik in uw jaarboodschap vooruit in plaats van achteruit. Combineer gebeurtenissen uit het verleden met een toekomstvisie en plannen. Of draai het zelfs om: stel een visiestuk samen op basis van ervaringen.
De toekomst is interessanter voor uw relatie dan de geschiedenis. Help hem met uw bericht om de toekomst van zijn eigen bedrijf vorm te geven.

Zintuiglijke ervaringen bieden

Combineer zintuiglijke ervaringen in uw jaarbericht om de ontvanger te verleiden een stap te zetten in zijn klantreis.
Uw stakeholders hebben eigen voorkeuren en mogelijkheden om uw boodschap te ervaren. De een leest graag, de ander wordt geboeid door beelden of geluid. Geef ze de kans om uw bericht op hun eigen manier tot zich te nemen.

Lezen

Zorg voor een klantgerichte in plaats van aanbodgestuurde tekst. En al drukt u uw jaarverslag af: volg de actuele inzichten van effectieve online schrijftechnieken.
Zowel schrijven als lezen werkt online wezenlijk anders dan offline. En zelfs lezen van drukwerk is door internet beïnvloed! Menig deelnemer aan onze trainingen over internetteksten doet wat dat betreft ontdekkingen. Generatie X groeide immers op met drukwerk en maakte pas later kennis met de computer.

Bekijken

Kies voor uw jaarverslag een visueel concept dat de ontvanger boeit en begeleidt naar een volgende fase in zijn klantreis. Gebruik een techniek die bij uw bedrijf past: fotografie, film, animatie, collage, cartoon …

Horen

Maak een podcast met uw jaarverslag! Wij vinden dit een geweldig krachtig instrument. Ondervang de beperkte mate van interactiviteit door een serie korte items te maken. Uw klant kan kiezen wát hij wannéér en eventueel opniéuw wil beluisteren.

Voelen

Geef uw jaarbericht de vorm van een gadget of gebruiksartikel, zoals een kookboek of spel. Prima te combineren met andere zintuigelijke waarnemingen, zoals ruiken of proeven 😉

Valkuilen in jaarverslag vermijden

De ontvanger van uw jaarverslag zit volgens ons niet te wachten op:

  • droog overzicht van feitjes en cijfers.
    Zet die ergens op uw website voor wie ze wil naslaan.
  • dat allesdoordringende en voor de hand liggende thema: corona.
    Natuurlijk benoemt u corona in uw jaarbericht over 2020. Maar houd het kort. We weten intussen hoe ingrijpend de pandemie is voor alle facetten van onze samenleving. Beschrijf liever welke kansen u ziet of benut die uit de pandemie voortvloeien.

Leestips

Een bijzonder jaarverslag maken? Laat u inspireren door:

Ivonne Smit

Customer journey manager & communicatieprofessional met lef. Communicatiestrategie en taalpatronen zijn 'echt mijn ding'. Als podcastmaker ook actief onder het label Discutafel | 06 38 39 19 15 | Ivonne.Smit@ViatriX.nl